hs4to94yzvxy40sl7tw.jpgy2j8jnb6ss7m95p7k9bl.jpgiezqi8bndeoh0lenci.jpgvmmsc3fr0bksuby6lp9w.jpgyoeg1hm02nla9ok3rims.jpg فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا ساز
رابرت هوک-سازنده ی اولین میکروسکوپ دنیا
طبقه ی ششم
مطالب ششم ابتدایی و اطلاعات علمی دیگر

 

زندگینامه دانشمندان - رابرت هوک 

 

هوك فيزيكدان انگليسي گرچه در سراسر عمر از بيماري رنج مي برد ليكن يك لحظه از كار و كوشش و خدمت باز نايستاد. هوك نه فقط از تيزهوشي و نيروي كار خود بهره گرفت بلكه پيوند او با بزرگان دانش  سبب شد كه با سرعت به درجه سازندگي برسد و آثار مهمي را به تنهايي با مشاركت آن ها به انجام رساند.

هوك در سال 1663 ميلادي به عضويت انجمن سلطنتي انگليس در آمد و سال ها منشي انجمن بود. هوك در تلسكوپ ها و ديگر ابزارهاي نجومي و ساعت هاي آن عصر اصلاحات بسياري به عمل آورد.

او مي دانست كه حركت سيارات به دور خورشيد را بايد يك مساله مكانيكي در نظر گرفت و براي نيروي گرانشي قانون عكس مجذور فاصله را پيشنهاد كرد. امام آنچه بيشتر دليل معروفيت هوك است استخراج رابطه تجربي F=KX است. او براي نخستين بار توانست با آزمايش هاي زياد و دقيق آن را بدست آورد.  

رابرت هوك، فیزیكدان شهیر انگلیسى روز هیجدهم ژوئیه سال 1635 میلادى در دهكده فرش واتر واقع در ساحل جنوبى انگلیس چشم به جهان گشود.
پدرش كشیش همان محل بود و در خانه كوچكى زندگى مى‏كرد. هوك از بدو تولد بسیار ضعیف و لاغر بود و چنانچه از یادداشت‏هاى دوران جوانى او بدست مى‏آید، كمتر غذایى به مزاجش سازگار بود، به علت التهاب سینوس‏هاى پیشانى اش، همواره سردرد و سرگیجه داشت، دائما مبتلاء به زكام بود و از این بیمارى به شدت رنج مى‏برد، شب‏ها نمى‏توانست بخوابد و اگر هم ساعتى مى‏خوابید، در خواب با رویاهاى ترسناك و كابوس‏هاى وحشتناكى دست به گریبان مى‏شد و درد و بى خوابى سبب تندخویى و بى‏حوصلگى هوك و در نتیجه باعث گله و شكایت دیگران و رنجش دوستانش مى‏گردید.
علاوه بر این، هوك از جمال و زیبایى بهره‏اى نداشت، دماغش بسیار بزرگ و دهانش گشاد بود و قیافه مضحك او هر بیننده‏اى را از آینده وى ناامید مى‏ساخت!
هوك سیزده ساله بود، كه پدرش را از دست داد. او پس از مرگ پدر به لندن رفت و به عنوان شاگرد، پیش سر پیتر للى یكى از نقاشان معروف مشغول به كار شد، اما بوى رنگ‏هاى نقاشى، سردرد او    را افزایش داد، ناچار نقاشى را ترك كرد و وارد مدرسه شهر وست مینستر شد. طولى نكشید كه مورد توجه دكتر بوسیاى استاد مدرسه قرار گرفت و بوسیاى یار و همدم زندگى او شد . با آموختن هندسه  و آشنایى جزئى با زبان‏هاى لاتینى و یونانى در 18 سالگى  وارد دانشگاه  عجیب او در حكاكى  روى چوب و فلز مورد توجه قرار گرفت و با آشنایى به موزیك، به عنوان آوازه خوان در دانشكده كرایست چرچ دانشگاه آكسفورد مشغول به كار شد.
هوك در این دانشكده، پیش خدمت شخصى به نام گودمن بود و با پولى كه از پیش خدمتى و آوازخوانى به دست مى‏آورد ، زندگى خود را اداره مى‏كرد.
در دانشگاه آكسفورد، عده معدودى از جوانان با استعداد، كه علاقه خاصى به علوم آزمایشگاهى داشتند، دست به یك رشته مطالعات تازه‏اى زدند.
رابرت بویل جزء گروه فوق بود، كه در زندگى هوك تاثیر فراوانى داشت. ولى هفت سال   از هوك بزرگتر بود و مال و ثروت زیادى در اختیار داشت.
رابرت بویل در سال 1655 هوك را كه هنوز محصل بود، به عنوان معاون آزمایشگاه خود استخدام كرد.
هوك در این آزمایشگاه، پمپ باد را اختراع نمود. در سال 1661 كتابى درباره خاصیت لوله‏هاى موئین و صعود مایعات در لوله‏هاى موئین نوشت و در این باره بررسى بیشترى نكرد، اما كتاب او مملو از نظریات تیز و داراى روح آزمایش بود.
هوك دریافت كه حركت اجسام ریز، روى سطح مایعات و بالارفتن نفت از فتیله چراغ و حركت شیره                              خام و پرورده ذرختان بر اثر خاصیت لوله‏هاى موئین است.
در سال 1662 هنگامى كه انجمن سلطنتى امتیاز خود را دریافت كرد، هوك را به عنوان كتابدار و متصدى انجمن استخدام نمود.  در اینجا هوك اجازه داشت فقط هر هفته هنگامى كه انجمن تشكیل مى‏شود، چهار آزمایش مهم انجام دهد.
او در سال 1665 كتابى درباره میكروگرافیا نوشت، این كتاب باعث شد كه نام هوك جزء علماء بزرگ   در تاریخ علوم ثبت گردد.   كتاب او در انجمن‏هاى علمى انگلستان مورد توجه خاصى قرار گرفت و بعدها اسم هوك جزء دانشمندان مطالعه میكروسكپى بیولوژى ثبت گردید.
هوك با میكروسكوپى كه اختراع كرده بود، پس از مطالعات زیادى، شرحى درباره چشم مركب مگس   و دگردیسى حشرات و ساختمان پر پرندگان نوشت.
وى در شرح ساختمان چوب پنبه براى اولین بار لغت سل به معناى سلول را به كار برد و  آن را كوچك‏ترین جزء چوب پنبه نامید.
هوك به وسیله میكروسكوپ نه تنها در دنیاى موجودات جاندار مطالعات فراوانى نمود، بلكه روى ساختمان اجسام جامد نیز  مطالعه كرد. و اشكال مختلف بلورهاى برف را  تشریح و نقاشى نمود.     با كمك آن دستگاه بیش از 60 نوع اشیاء را مشاهده مى‏نمود.
او در تمامى رشته‏هاى علوم، آزمایش‏هاى دقیقى داشت. اولین دستگاه سنجش نور در مایعات و هم چنین اولین بارومتر یا هواسنج چرخى و غلظت سنج الكلى و اولین رطوبت سنج را اختراع كرد.
هوك اولین كسى بود كه درجه صفر میزان الحراره را نقطه انجماد آب قرار داد. او بنیانگذار علوم مربوط به آثار جوى بود. تئورى مكانیكى گرما و حرارت را تشریح كرد و ثابت نمود كه:
اجسام بدون وجود هوا نمى‏سوزند.
هوك پس از آزمایش در ساختمان بلورهاى كوارتز در داخل سنگ چخماق نتیجه گرفت، كه ساختمان اجسام از بلورهاى مخصوص  و به اشكال مختلف تشكیل شده‏اند و بدینوسیله تفاوت فلزات و نمك‏ها  را مشخص كرد.
طاعون كبیر در سال 1665 و آتش سوزى بزرگ در سال 1666 نصف بیشتر لندن و اهالى این شهر را  از بین برد. هوك به كمك كریستو فرورن در آبادى شهر لندن كوشید و یك هفته بعد از حریق، نقشه جدیدى براى ساختن لندن، كه شكل یك مثلث بود، پیشنهاد كرد.
نقشه شهرسازى هوك بعدها براى احداث ساختمان‏هاى نیویورك بكار رفت.
در سال 1674 هوك كتابى درباره ستارگان و فاصله آنها نوشت و براى مشاهده آنها اولین تلسكوپ را اختراع كرد.
مشهورترین اختراع هوك، اختراع  پاندول ساعت و تنظیم كار عقربه ‏هاى ساخت  مچى بوسیله فنر بود. او پس از چند سال رقاص ساعت را اختراع كرد.
در سال 1677 الدینبرگ منشى انجمن سلطنتى مرد و هوك به جاى او منصوب شد. هوك در زمان اشتغال در انجمن، چندین بار   با نیوتن مكاتبه نمود و درباره كشف علوم، با وى اشتراك مساعى كرد.
در سال 1682 هوك انجمن سلطنتى را ترك نمود.
در سال 1687 پسر برادرش كه سال‏هاى متمادى با او زندگى مى‏كرد، فوت شد و این واقعه، یك تشنج شدید براى هوك بود.    بعد از گذشت یكى دو سال از این واقعه ، هوك سلامت خود را از دست داد و در سوم مارس سال 1703 میلادى و در 68 سالگى در لندن درگذشت.
دو سال بعد از مرگ هوك، نسخه هایى از كارهاى علمى او كه در حدود چهارصد هزار لغت بود، پیدا شد.
این یادداشت‏ها باعث شد كه نام وى در زمره دانشمندان بزرگ در تاریخ علوم جاودان بماند.
اگر چه هوك، بررسى‏هاى علمى و تحقیقات خود را به حد كمال نرسانید، ولى با فعالیت‏ها و تلاش‏هاى مداوم و خستگى‏ناپذیر خود توانست، كلیه تئورى‏هاى علمى را در اختیار علماء و دانشمندان بعد از خود قرار دهد.
ل - ت- مور در شرح حالى كه براى نیوتن نوشته، چنین متذكر مى‏شود: بهتر بود كه نیوتن در اوج شهرت و معروفیت خود، گذشت بیشترى از خود نشان مى‏داد، و نسبت به هوك، یعنى این مغز متفكر و روح بزرگى كه در زندان تن رنجور محبوس بود ، محبت بیشترى مى‏ورزید!
بدین ترتیب رابرت هوك فیزیكدان معروف انگلیسى، با به جاى گذاشتن دهها اكتشاف عظیم علمى،  به خاطر اخلاق تند و خشن خود، مظلومانه و بدون مقبره مشخصى به آغوش خاك آرمید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امیر حسین مجتهدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 201
بازدید کل : 189804
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1



آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر


پ 

بازی آنلاین